Anime Tips! Nr.2

Det är 10 augusti 2010, enligt den kejserliga kalendern, och The Holy Empire of Britannia har erövrat Japan. Med sina kraftfulla högteknologiska robotar The knightmare Frames har Britannia fråntagit den tidigare stolta nationen sitt oberoende och dess medborgare sina fri- och rättigheter; kvar finns bara en besittning, Area 11. Övriga länder har förhållit sig neutrala och nu härskar Britannia som världens enda supermakt. Efter att den Britanniska kejsaren Charles zi Brittanias hustru Marianne blivit brutalt mördad börjar hans son, den intellektuella prinsenLelouch zi Britannia att ifrågasätta kejsarens känslokalla inställning till moderns död. I respons till detta sänds Lelouch och hans syster Nunnally till Japan som politisk gisslan av sin far. Övertygad om att Britannia bär orsaken till hans mors död svär Lelouch att störta kejsardömet. Han erhåller den mystiska kraften Geass som ger honom förmågan att tillfälligt kontrollera människor utan att de har minne av det efteråt. Med hjälp av denna förmåga blir Lelouch ledare för motståndsrörelsen med två mål i sikte: att hämnas sin mors död och att skapa en värld i vilken hans syster Nunnally kan vara lycklig.

 

Jag tror inte jag träffat på någon som inte tyckt om, eller nej fel ord, som inte ÄLSKAT den här serien. Den är fantastiskt och magifik och jag har aldrig sett en anime som är så välplanerad in i minsta detalj. När en händelse sker så står man i chock och sedan tittar man tillbaka vad som hänt i tidigare avsnitt och det har varit planerat hela tiden utan att man kan ha förstått det. Alltså. Den är fenomenal.

Jag må vara en blödig flicka, men få animes rör mig så djupt i själen.
Detta är också en klar 5 av 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0